Så här skapar vi digital redovisning
Tillsammans med er skapar vi en effektiv, rolig och högkvalitativ redovisning.
Personligt, engagerat och digitalt
Vi ger er en personlig, engagerad och digital redovisningslösning till svenska små och medelstora aktiebolag.
Vad ingår för er som kund?
Personligt
Trevliga konsulter
Hör av er när ni vill.
Långa hållbara relationer
Fysiska och digitala möten
Engagerat
Engagerad redovisningskonsult
Vi bryr oss om din ekonomi.
Kunskapsdelande
Tydliga förväntningar
Digitalt
Inga papper
Automatiserade lösningar
Smarta integrationer
Tekniskt kunnande
Behövs revisor?
Revisor eller ej? En viktig fråga för svenska företag.
Svenska företag står inför det vägval om de behöver en revisor eller inte. Valet är av stor betydelse då det påverkar inte bara företagets ekonomi utan även dess långsiktiga hållbarhet och överensstämmelse med lagstiftningen. Besmarter Ekonomi AB är här för att vägleda och stödja företag som väljer att navigera utan en revisor.
Fyll i era uppgifter så hör vi av oss.
Våra processer
Kundfakturor
Rätt från början - rätt till slut
Vi på Besmarter Ekonomi AB är stolta över att erbjuda en digital kundfakturahantering som är effektiv och professionell. Vi förstår att varje företag är unikt, och vårt mål är att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dig. Med oss får du inte bara en ekonomipartner utan även en dedikerad följeslagare i hela kundfakturaprocessen.
01
Fakturera dina kunder i smarta system
Det vanligaste är att ni sköter er fakturering själv i affärssystemet. Här kombineras den senaste teknologin med vår expertis för att säkerställa att varje faktura är korrekt och anpassad efter ditt företags unika krav. Vi ser gärna att det sker direkt i bokföringsprogrammet eller i ett system som går att integrera med bokföringsprogrammet. På så vis sparas både tid och risk för felkällor samt att det blir oerhört enkelt att ha koll på obetalda fakturor.
Det går förstås bra att fakturera hushållsnära tjänster (ROT/RUT) genom programmet och vi hjälper till där behovet finns. Även återkommande fakturering och avtalsfakturering ingår i vårt breda utbud av möjligheter.
02
Skicka kundfakturor till kunder digitalt
När din faktura är skapad går vi steget längre genom att leverera den till din kund på ett snabbt och säkert sätt, antingen via e-post, post eller EDI. Genom att utnyttja digitala kanaler garanterar vi inte bara snabb leverans utan också en smidig och användarvänlig upplevelse för din kund. Det är enkelt att ställa in hur ni vill ha det på respektive kund.
03
Bokföring av kundfakturorna och betalningarna per automatik
När man gör allt i systemet bokförs det per automatik i realtid och det blir även enkelt att sedan matcha inbetalningar. Med en bankintegration gör det även bokföringen automatiserad och digital. Detta garanterar inte bara ökad effektivitet utan ger dig också möjlighet att ha full kontroll över din ekonomi.
Vi kontrollerar att allt blir korrekt.
04
Indrivning av era pengar
För att säkerställa att dina intäkter hanteras på ett effektivt sätt samarbetar vi med olika aktörer för indrivning. Genom att integrera denna plattform i processen förbättrar vi hastigheten och noggrannheten i indrivningen. Detta ger dig trygghet och möjlighet att fokusera på din verksamhet medan vi och mjukvarorna sköter påminnelser, indrivning och hantering hos inkassobolag/KFM.
Leverantörsfakturor
Rätt från början - rätt till slut
På Besmarter Ekonomi AB strävar vi alltid efter att kombinera det personliga och engagerade med de senaste digitala lösningarna för att skapa en effektiv och pålitlig leverantörsfakturahantering. Låt oss göra din ekonomihantering smidigare och mer tillfredsställande. Vi är här för att göra skillnad i varje transaktion, varje dag.
01
Rätt underlag till rätt ställe
Det viktigaste i hela leverantörsfakturaprocessen är att leverantörsfakturorna hamnar på rätt ställe i tid. Vi hittar gemensamma vägar tillsammans med er att se till att så mycket som möjligt hamnar digitalt i affärssystemets inkorgar. Detta sparar inte bara tid utan eliminerar också risken för felaktig hantering av viktig information.
Vi jobbar främst med Fortnox, men hanterar även andra system såsom Visma/BL/Pyramid.
02
Inköpsmatchning och automatisk kontering
Våra engagerade team arbetar med en hög grad av precision för att matcha och kontera dina leverantörsfakturor. Genom att använda avancerade digitala tolkningsverktyg automatiserar vi denna process, vilket minskar risken för mänskliga fel och ökar effektiviteten. På så sätt kan du vara säker på att varje faktura hanteras med omsorg och noggrannhet.
Med fördel kan har vi givande uppstartsmöte och kommunikation längs vägen hur fakturor ska bokföras utifrån kostnadsslag, projekt och kostnadsställe.
03
Attestfunktioner
För oss är varje attesten bekräftelse på att varje transaktion är korrekt och godkänd. Genom att använda digitala attester är processen smidig och transparent. Du kan lita på att varje attest är korrekt och att varje steg i processen är synlig och spårbar.
Attesterna kan ske av person eller i olika led beroende på avdelning, belopp eller andra parametrar.
04
Betalning via fil till rätt ställe och i rätt tid
Vi förstår vikten av punktlighet när det gäller betalningar. Genom att använda digitala filöverföringar säkerställer vi att betalningar når rätt ställe vid rätt tidpunkt. Detta minimerar risken för förseningar och bidrar till en smidigare ekonomihantering för ditt företag.
Ni kan förstås sköta betalningar själva om så önskas- Då föreslår vi mer än gärna hur det kan gå till på mest effektiva sätt.
Kvitton
Smarta lösningar i mobilen
Den ständiga frågan och stora gisslet för oss redovisningsbyråer - kvittohanteringen. Kvitton tenderar att försvinna och måste sparas i den form du fick dem vid inköpet. Vi har hittat processer som vi tycker fungerar så med oss kan du se fram emot en smidigare och mer effektiv kvittohantering som frigör tid för det som verkligen är viktigt och som dessutom ser till att att vi agerar korrekt legalt.
01
Personlig lösning
Alla är vi olika och beroende på just ert företags natur kan era behov se annorlunda ut kopplat till kvittohantering än grannföretaget. Genom lyhördhet och engagemang ser vi till att hitta den bästa lösning för just er. Vi rekommenderar något smart kort som går att integrera med bokföringen.
03
Bokföring och kontroll
Med Besmarter Ekonomi ABs digitala kvittohantering blir bokföringen en smidig och automatiserad process. Våra integrerade system möjliggör snabb och korrekt bokföring direkt från dina fotade eller elektroniska kvitton.
02
Fota i smarta appar
Med hjälp av smarta kort genom exempelvis Fortnox, Pleo och Mynt kan du enkelt och snabbt fotografera och arkivera dina kvitton direkt i systemet. Genom att fota dina underlag i realtid minimerar du risken för borttappade kvitton och sparar värdefull tid och slipper vårt tjat om saknade underlag.
04
Utbetalning
Vid utlägg från anställdas egna kort ser vi till att ta detta via lönespecifikationerna eller ad hoc om ni så önskar.
Lön
Rätt från början - smidig löneprocess
01
Rätt inställningar
Säkerställ en smidig och korrekt lönehantering genom att implementera rätt inställningar från början i lönesystemet. Våra redovisnings- och lönekonsulter har lång erfarenhet av att sätta upp systemet på korrekt sätt. Bland anant är det viktigt att ha rätt ingående värden, avtalsinställningar, semesterskuld osv. Om det inte blir korrekt från början blir det en hel del merjobb.
02
Rapportering till lönesystem
Vi tycker att den bästa lösningen är att respektive anställd själv rapporterar direkt i lönesystemet (oftast Fortnox) och det sedan attesteras av de i bolagets ledning. På så sätt slipper vi mellanled och det gör det hela mer tidseffektivt och proffsigare. Dessutom minskar det risken för fel och missförstånd. Här kan den anställde själv rapportera milersättningar, avvikelser, utlägg osv.
03
Attester och utbetalningar
Besmarter Ekonomis lönerutin möjliggör en effektiv attestprocess via smarta system där godkännanden kan göras snabbt och säkert ur ett GDPR-perspektiv. Med möjligheten att hantera utbetalningar elektroniskt via fil sparar vi tid och minimerar risken för felaktigheter.
04
Arbetsgivardeklaration till Skatteverket
Vi ser till att lämna in arbetsgivardeklarationer i god tid och se till att detsamma även gäller för tillhörande betalning. Allt sker genom säkra system och direkta integrationer till Skatteverket och bank.
Avstämning och rapportering
I rätt tid och greppbart
01
Periodicitet på rapporter och deadlines
I samband med uppstartsmöte och ansvarsfördelning sätter vi upp tidsramar för deadlines i rapportering (både hur ofta och när). Vi följer noggrant de önskade tidsramarna för månadsavstämningar och rapporting för att säkerställa att din verksamhet har tillgång till aktuell och relevant ekonomisk information i tid. Vi anpassar oss efter ditt företags behov men samtidigt ser till att det passar oss för att kunna säkerställa en trovärdig tidsplan.
02
Rådgivning
I samband med rapportering och avstämningar ser vi saker – saker som vi med vår erfarenhet gärna delar med oss av till er. Rådgivningen är en självklar del av rapportering och kan vara både stort och smått. Det handlar inte bara om att leverera siffror utan även om att klä dem i ord och att kommentera det som inte syns eller borde synas. Vi strävar alltså efter att inte bara rapportera resultat utan också att förse dig med insikter och strategier för att optimera din ekonomi och stärka din affärsutveckling.
02
Smarta rapporteringssytem
En rapportering kan ske på många olika sätt beroende på ert bolags storlek och natur. Vi använder allt från enkla rapporter i PDF till mer avancerade och intelligenta rapporteringssystem som effektivt sammanställer och presenterar dina ekonomiska data på ett lättillgängligt sätt. Våra smarta rapporter ger dig möjlighet att snabbt identifiera trender, analysera nyckeltal och fatta informerade beslut.
04
Utvärdering och framtid
Besmarter Ekonomi är inte bara en partner för ”här och nu” utan även för framtiden. Vi engagerar oss i att utvärdera er ekonomiska situation kontinuerligt och arbetar tillsammans med dig för att forma strategier för framtida tillväxt och framgång. Genom noggranna analyser och utvärderingar vill vi tillsammans med er att din ekonomi är rustad för att möta kommande utmaningar och möjligheter.
Dessutom finns det vissa legala krav att ha koll på löpande som vi självklart hjälper till att informera om.
Årsbokslut, årsredovisning och deklaration
Stänga året utan krångel
01
Årsbokslut
Vårt årsbokslutsarbete på Besmarter Ekonomi AB är mer än bara en legal skyldighet. Det är en även en möjlighet att skapa en i allt väsentligt exakt och transparent bild av företagets ekonomi. Genom att dra nytta av vår digitala bokföringstjänst säkerställer vi att dina böcker redan är i väldigt gott skick när årsbokslutsarbetet påbörjas. Därtill kommer att planera resultatet tillsammans med er och optimera utifrån olika parametrar som skatt, personlig plånbok och andra intressenters behov och nyfikenhet. Det resulterar i praktiken i vissa bokslutsverifikationer (periodiseringsfond, årets skatt och övriga eventuella justeringar).
Du kan som företagare känna dig trygg med att vi levererar ett korrekt bokslut men även att vi kommer fram till behövliga och intressanta saker på vägen.
02
Årsredovisning
Vår alltmer digitala era kräver en smidig hantering av företagets ekonomi, och Besmarter Ekonomi står redo att optimera ditt bokslutsarbete för att skapa en effektiv och transparent årsredovisning.
Årsredovisningen är inte bara en legal skyldighet utan också en viktig överblick av ditt företags framsteg under det gångna räkenskapsåret.
Genom att dra nytta av vår digitala bokföringstjänst är dina böcker redan i utmärkt skick när bokslutsarbetet inleds. Trots det återstår fortfarande en del arbete för att säkerställa att årsredovisningen är fullständig och följer lagkraven. Bokoredo är din pålitliga partner som hanterar detta arbete åt dig
03
Bolagsdeklaration
För oss är varje attesten bekräftelse på att varje transaktion är korrekt och godkänd. Genom att använda digitala attester är processen smidig och transparent. Du kan lita på att varje attest är korrekt och att varje steg i processen är synlig och spårbar.
Attesterna kan ske av person eller i olika led beroende på avdelning, belopp eller andra parametrar.
04
Delägarens deklaration
Vi förstår vikten av punktlighet när det gäller betalningar. Genom att använda digitala filöverföringar säkerställer vi att betalningar når rätt ställe vid rätt tidpunkt. Detta minimerar risken för förseningar och bidrar till en smidigare ekonomihantering för ditt företag.
Ni kan förstås sköta betalningar själva om så önskas- Då föreslår vi mer än gärna hur det kan gå till på mest effektiva sätt.